Lezen en schrijven..?!

27 april 2019 - Kitchener, Canada

Dag 1 zit erop. Ik ben nu officieel een dag in Canada.

Om 7:15AM werd ik wakker. Ik moet om iets voor 8:45 op school zijn. Vandaag bezoek ik alle Kindergartens, groep 1 en groep 2 in Nederland. Maandag zal ik grade 4, 5 en 6 bezoeken. Vannacht heb ik goed geslapen, ik ben om 3:30AM wakker geworden, maar ben daarna weer verder gaan slapen. Het regende toen ik om 3:30 wakker werd en het regende nog steeds toen ik om 7:15 wakker werd. Toen ik beneden kwam, had oma al heerlijke eggo's klaar gezet.

IMG_6576

De school

Zoals afgesproken kom ik iets voor 8:45 binnen. Ik word meteen aangesproken door ms. Grift, waarmee ik de hele tijd contact heb gehad over de mail. Ik loop mee naar haar kantoor, krijg een visitorspasje om en loop met ms. Grift mee naar de eerste Kindergarten. Ik kom binnen en verbaas me ten eerste over de grootte van het lokaal. Er zitten 20 leerlingen in deze groep en het lokaal is vele malen groter dan mijn eigen kleuterlokaal waar 28 leerlingen in zitten.

IMG_6579

Ze beginnen de dag met christelijke liedjes en dansen erop. De leerkracht doet vrolijk mee. Vervolgens wordt er een verhaal gelezen over temptation. Het gaat erom dat je niet mag worden verleid tot slechte dingen en bedoelingen. Daarna wordt er gebeden. Ik word geïntroduceerd. Als de kinderen hun naam hebben gehoord, mogen ze naar mij toelopen, mij een high-five geven en me goedemorgen wensen.

Waar ik zelf nog niet echt over na had gedacht, was hetgeen waar de leerkracht mee kwam: "A last name is something you are proud of. No matter what, you don't get to laugh about it." Ohja. Mijn naam is "bord" in het Engels. Een meisje komt naar me toe en zegt dat ze mijn naam toch wel erg grappig vindt. Kleuters, wat moet je er toch mee 😂.

Vervolgens deden ze een soort spel. "Fix it friday" werd het genoemd. Ik zat aan de zijkant van het lokaal, maar precies zo dat ik niet goed kon zien wat er gebeurde. Ik zag dat de kinderen de whiteboardmarker pakten en iets opschreven. Naderhand ben ik gaan kijken en ik schrok. Deze kinderen konden de missende letters zo opschrijven. En of ze dat konden.

IMG_6582

Ik vroeg aan de leerkracht of dat gebruikelijk is. Hij vertelde me dat dat heel normaal is, dat iedereen kan lezen en schrijven aan het eind van Kindergarten (groep 2). Voor zo ver ik heb gezien, kunnen mijn kleuters dat nog niet. Groep 3 staat vooral in het teken van leren lezen en schrijven en deze kinderen beheersen dit vrijwel allemaal al. Wauw!

Na twee indrukwekkende uren te hebben gehad, ging ik door naar de volgende kleutergroep. Dit was voor mij nieuw. Dit is namelijk een part-timekleutergroep. Dit houdt in dat de ene helft van de groep op maandag, woensdag en vrijdag aanwezig is en de andere helft op dinsdag en donderdag. Het is maar net wat de ouders willen. Vandaag was er een groep van 11 kinderen. Wat. Een. Rust. Deze groep ging gymmen. Wat is het grappig om te zien dat die kinderen helemaal in het spel zitten en koste wat het kost willen winnen.

Na dit bezoek ben ik nog bij een andere fulltime Kindergarten geweest. Deze was vrijwel hetzelfde als de eerste klas, dus daar heb ik verder geen foto's gemaakt. Daarna was het tijd voor een interview met de directeur. Ik heb van tevoren vragen gemaild en die heb ik kort besproken. De directeur was ook erg benieuwd naar het Nederlandse systeem en ook dit hebben we nog even kort besproken. Hierna was het tijd voor mij om naar huis te gaan. Het was een lange dag met veel indrukken, maar wat gaaf om een ander schoolsysteem te zien.

Alle Kindergartens hebben geen smartboard, maar bekijken alles via de laptop en ze hebben een whiteboard staan waar ze dingen op kunnen schrijven. Het is daar nog niet zo digitaal ingesteld als in Nederland. Omdat het een private school (een soort school waar de ouders geld voor betalen. Voor public schools en katholieke scholen hoeft dat niet), zijn de klassen ook niet groot. De leerlingen noemen hun juf of meester niet bij de voornaam, maar ze noemen mr. / mrs. Alle kinderen kunnen lezen, schrijven en tellen tot 130.

Tijdens de lunchpauze in Nederland is het gebruikelijk dat alle leraren in de lerarenkamer zitten en dat overblijfouders bij de kinderen zitten met eten en de boel in de gaten houden. Op deze school is het verdeeld in twee shifts. De eerste shift bestaat uit kindergarten, grade 1 en grade 2 en de tweede shift bestaat uit grade 3 - grade 8. Als de kinderen buiten zijn en dus pauze hebben, hebben die leerkrachten ook pauze.

Een lange dag met veel indrukken. Nu ga ik weer lekker slapen, viert Nederland op dit moment Koningsdag en ga ik morgen naar Toronto. Slaap lekker of een hele fijne Koningsdag!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl