Want als de leerkracht niet kijkt...

30 april 2019 - Kitchener, Canada

Iets voor mijn wekker word ik wakker. Vandaag ga ik weer naar school en bezoek ik Grade 4, 5 en 6.

Eenmaal binnen bij Grade 4, herken ik mijn stageklas van vorig jaar er in terug. Druk op de maandagochtend, allemaal dingen willen vertellen en niet naar een ander willen luisteren. Ze hebben een fundraiser gedaan voor twee kinderen in Uganda. Door verkeerde injecties, zijn hun voeten lam geworden en is het verkeerd gegroeid. Vandaag was een week na de operatie en we zouden gaan facetimen. Zo bijzonder om hierbij te zijn en om die oh zo drukke klas op de maandagmorgen zo rustig te zien worden. We hebben ruim een half uur gefacetimed en daarna zijn de kinderen gaan buitenspelen. Als de leerkracht geen pleinwacht heeft, heeft hij pauze. De groepsleerkracht van grade 4 had pauze. We hebben even in de zogezegde staffroom gezeten met een kop thee en zijn daarna weer naar boven gegaan.

IMG_6757

Hierna was het tijd voor Frans. De kinderen pakten hun Franse werkboekje erbij, speelden een toneelstukje en maakten daar opdrachten bij. Na tien minuten waren de meeste kinderen klaar. Ondertussen liep ik rond en werden me veel dingen gevraagd. "How do you say my name in Dutch?" "What is dog in Dutch?" Na een kort overleg met de leerkracht, hebben we besloten dat we de Franse les gingen stoppen en dat we door zouden gaan met een lesje Nederlands. Na ruim een half uur konden de leerlingen wat Nederlandse woorden en konden ze vertellen hoe oud ze waren. Het was grappig om te zien dat ze echt een schrift erbij pakte en met mij meeschreven. De kinderen die die ochtend nog de onrust veroorzaakte, waren nu degene die het snelste meeschreven.

IMG_6778IMG_6777IMG_6761

Na deze les was het tijd om door te gaan naar de volgende klas. Dit is een combiklas Grade 5/6. Het blijft me verbazen dat de lokalen zo groot zijn voor het aantal kinderen. Toen ik binnenkwam, waren de leerlingen bezig met allerlei verschillende stelvormen. De een maakte een verhaal, de ander maakte een haiku, weer de ander maakte een gedicht. Heel leuk om de kinderen zo creatief bezig te zien. Hierna was het tijd voor lunch. Waar ik gewoon een boterham tevoorschijn haalde, kwamen de gekste dingen uit de tassen van de kinderen: van nachos tot pizza tot soep, alles kwam uit de tassen. Na de lunch en recess (pauze) was het tijd voor gym. Een paar meiden deden mij herinneren aan hoe gym op de basisschool was: lekker lopen als je eigenlijk moet rennen en de leerkracht met de rug naar je toestaat. En tuurlijk had hij het wel door, maar hij liet het op een gegeven moment maar gewoon gaan. Daarna hebben ze baseball oefeningen gedaan, maar nog niet de game zelf. Hierna was het tijd voor een aardrijkskunde project. Ieder tweetal kreeg een land en over dat land moesten ze allerlei informatie opzoeken. Van het inwoneraantal tot het klimaat. Ik was nog steeds wel benieuwd hoe het nou was om daar bijvoorbeeld te rekenen. Een paar meiden lieten me hun rekenwerkboek zien en vertelden mij dat ze klassikaal wiskundige problemen oplosten en dat ze daarna tijd krijgen om te werken in het boek. Zo anders dan bij ons! Niks differentiatie, alles klassikaal...

IMG_6764IMG_6763IMG_6767

Inmiddels was het 14:45 en om 15:00 was het, na overleg met de leerkracht, weer mijn beurt. De kinderen kregen de kans om vragen aan mij te stellen en ik stelde vragen aan hen. Op de een of andere manier dachten sommige kinderen dat ik uit Engeland kwam omdat ik schijnbaar een bepaald accent heb. Grappig om dat te horen. Het was een leuke manier om weer wat meer te leren over de kinderen en hun schoolsysteem. Na school waren er nog een paar leerlingen die nog meer aan me wilde vragen en het was leuk om te merken dat de leerlingen het waardeerde dat ik er was.  Ze bleven maar terugkomen en 'doei' zeggen (heb ik ze geleerd :D!!). Een van die vragen was wat mijn favoriete Nederlandse woord was. Daar moest ik even over nadenken, maar ik denk toch dat dat "gezellig" is. Er is in het Engels niet één woord voor "gezellig". Ik schreef het op het whiteboard en de leerlingen probeerden het uit te spreken. Ik geloof dat ik nog nooit zo hard heb gelachen. Er is een kans dat ik nog terugga naar deze klas. Ik voelde me zo vrij en ik weet voor mezelf al dat ik deze leeftijd wil lesgeven. Ik wil meer leren over hen en hoe nou een echte schooldag er uit ziet (en niet maar 3 uurtjes).

Ik vind het zo grappig dat de meeste leerkrachten eerst niet doorhebben dat ik uit Nederland kom, maar zodra ik dat heb gezegd, vertellen ze hele verhalen over hun families of eigen ervaringen. Het is leuk om van hun kant te horen hoe ze denken over Nederland. Ze zijn hier allemaal erg geïnteresseerd in Nederland en wat ik kom doen en brengen en ook wat ik mee terug neem.

Na school ben ik even naar Tim Hortons geweest en heb ik (weer) een heerlijke koffie op terwijl ik aan school aan het werken was. Ik mag natuurlijk niet vergeten dat het niet alleen een familiebezoek is, maar ook een educatieve trip... Morgen ben ik niet echt iets van plan, dus ik denk dat ik morgen een dag oversla op de blog.

IMG_6772

Slaap lekker Nederland!

1. Lisa de Koning:
    30 april 2019
    Super leuk Sanne!!
  2. Monica:
    30 april 2019
    Hoi juf Sanne! Staat je goed, zo voor de klas. Wat een leuk verhaal om te lezen en wat een toffe ervaring heb je tot nu toe! Heel veel plezier nog!
    Groetjes, Monica